Wednesday 25 July 2012

diskusi

assalamualaikum ;)


Rasanya belum terlambat kot nak ucap SELAMAT BERPUASA kepada seluruh umat Islam yang berada di atas muka bumi Allah swt ini. Ramadhan yang ke-5 sudah kita ya. Sekejap ja rasa kan! :) Kali ini aku menjalani hari-hari puasa aku dengan begitu indah sekali.miahahahaha... ;D Sampai rakan sekerja tegur, "Fiza puasa muka ceria ja. Macam tak puasa!."  Kau nak tauu rahsia keceriaan aku? meh nak bisik. ;P

Ok aku nak terus masuk dalam diskusi aku malam ini. Manusia adalah satu-satunya makhluk yang paling istimewa yang Allah swt cipta. Hidup di dunia ni jangan ingat untuk selama-lamanya. Sampai waktu, bila-bila masa ja Allah swt ambik balik kita. Ajal tak kira usia. Muda atau Tua , kalau DIA nak ambik nyawa kita, makan DIA akan ambik. Pernah tak terfikir, kalau tiba-tiba kita mati?? Saat tu, kita leka dengan dunia. Lupa pada akhirat. :( Solat pun kita kadang buat kadang tidak. Then mati tanpa membawa apa-apa bekalan ke sana.


So apa yang cuba aku nak sampai kan kat sini adalah , 'BERUBAHLAH'. Aku pernah bicang pasal ingin berubah dengan kawan aku. Kawan satu poli :)  Tak sangka apa yang kami fikirkan ini adalah sama. Both nak berubah. Nak jadi lebih baik dari yang sekarang ini. Baik dari segi agama, dari segi pakaian, dan tingkah laku. First , pasal solat. Aku akui yang selama ni aku main-main dengan solat. ;( Kejap buat, kejap tidak. Solat adalah perkara yang paling ringan manusia tinggal. Sedangkan solat itu adalah tiang agama. dan ia adalah WAJIB. Aku kalau keluar selain family, sure tinggal solat. :(  So sekarang ini aku nak berubah!!!.. SOLAT ITU WAJIB!.


Lepas tu kami berborak pasal pakaian pula. Tudung nak pakai ttup dada. Baju kalau boleh longgar sampai ke paras paha. Seluar jeans, dah taknak pakai. Nak pakai kain ja. Dan hari ini aku tengok dia buat apa yang dia kata kat aku!!.. well done babe! aku ja yang belum lagi :(  so aku nak berubah dari segi pemakaian jugaa!!..
Sometimes kan, bila kita berubah ke arah kebaikan, pasti ada orang yang nak cakap kita ni sesat la, tak betul la, buang tebiat laa. Astagfirullahhalzim. Berubah ke arah kebaikan itu tidak salah kan.! Support us. Not CONDEMN! You know wut guys, when people that have a different religion come to ask you bout our relegion, you just errrrr..... nak jawab tak boleh. sebab tak sure. So for that time you realize that you have not enough knowledge about your own relegion, ISLAM. What a shame. -.-"  Membaca! Searching! Sekarang zaman dah moden. Google ja mesti jumpa. Pasal agama, Insyaallah, ada jawapannya. :)




Last but not least, 'lets change'. No need to hurry. Just take a time to think about it and yess!. BERUBAHLAH. ;) 


...............................................................

2 comments:

Atiqah Razak said...

insyaAllah. Sama2 la kita ;) bila pakai longgar2 org kata pregnant la. ustazah la. tah pape.

FA said...

betul!.. tp kan dulu time nk beli dress, punya excited! smpai trpgg bju ibu mngandung!.hahahaha